Antiklimax vid Bodviken...

Då fisketuren uteblev under gårdagen, fredag, så passade jag på att åka ut till Bodaviken under lördag istället.....allt var ju ordnad tidigare...det var ju bara att fylla på kaffetermosen ock bege sig ut....

Kom ut strax efter lunch...träffade på några andra som fått en en del öringar både på spinn- och flugfiske....det var tydligen "huggsexa" vid 11-12...på fluga gick tydligen Magnus och streamer med gula ben hem...

Vädermässigt var det sådär...delvis svag pålandsvind och frånlandsvind, ca 8-10 grader, växlande molnighet och lite över 1 graders vattentemperatur...såg på vägen ut att vattennivån var låg då Kargrund utanför Esterön syntes väl...



På plats vid Bodaviken var det issörja i själva viken, vid utloppet av Kolmårdsbäcken var det öppet och bättre förutsättningar, likaså mer österut efter Fagervik...

För egen del så skulle det visa sig att dagens fiskttur inte bara skulle bli fångstlös utan även ett abrubt slut...Hade verkligen sett fram emot att få "sjösätta" de nyinköpta vadarkängorna och se fram emot en efterlängtad vadar- och flugfiskeperiod....inte då!!! Efter att ha fått till utrustningen och började vada ut kände jag det....ett läckage!!! :-( Det visade sig att det var ett läckage på vadarnas vänstra hälens insida....i själva sömmen efter att det nötts...



På vägen tillbaka till bilen med tunga ben passerade jag bryggorna vid utloppet av Kolmårdsbäcken och bestämde mig för att flugfiska med boobies från bryggorna ett tag. Efter en tids monotomt svingande hade enbart en öring visat sitt intresse för en boobies med gråvit med lite flash, vände med ett virrvarr på vattenytan....

Det var bara att bege sig hem och komma underfund med vad jag ska göra åt läckaget vid hälen....vill ju som sagt använda vadarna nu när det intressanta vårflugefisket kommer igång och ta alla tillfällen som ges att ge sig ut och flugfiska mer med räkor och fiskliknande flugor samt få fart på utrustningen...

Om någon som läser inlägget har några tips ang lagning av läckage vid hälens söm i material som neopren så mottages det med tacksamhet. Tänkte även försöka förstärka vid hälarna i övrigt för att undvika framtida läckage...

/Ripa

Kommentarer
Postat av: Danne

Har lagat mina Nokiastövlar för 7-8 årsedan med Liquisole (finns på mackar och Coop Forum) och det håller än!!!! Det vill ju flyta ut (lång härningstid men härdar snabbare i hög luftfuktighet) så man bör ordna en platt limningsyta ev. kan man göra en "mindre form" av modellera eller något som går att ta bort.

2009-03-23 @ 09:03:59
Postat av: Ripa

Tack för kommentaren...



I mitt fall så är det andningsvadaranas fotdel, som består av neopren, som har ett läckage vid hälen. På sidorna finns det sömmar, som är överdragna av ca 1 cm bred remsa. Det är just dessa remsor som sakteliga har nötts upp i hälarna och nu har blottat sömskarven på ett ställe. Det är det jag i första hand måste laga och sedan förstärka på övriga utsatta delar av just hälarna...



Har beställt en lagningssats bestående av en neoprenremas och lim i första hand reparation av läckaget. Vidare tänkte jag använda det som blir över och kanske även prova liwuisole för att förebygga vidare läckage på övriga delar.



Sedan funderar jag på att ex trä över en avklippt strumpa innan jag sätter ner foten i själva vadarkängorna framöver för att undvika onödigt slitage...



Har absolut ingen lust att köpa nya vadare just nu...och flugfiska nu när vårflugfisket vill man ju defenitivt inte missa!!!



/Ripa

2009-03-23 @ 17:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0