Nej, jag är inte BITTER !!!

"Vi hade iallafall tur med vädret!!!" Nej, tyvärr kunde man inte ens säga det under det som skulle blivit "fiskefesten" för oss drygt 25 personer som besökte Nävsjö sportfiske lördagen den 17 maj 2008...

Det började med att jag tillsammans med ett par andra i samma förening tänkte återupprätta en aktivitet från år 2000 vid det företag jag arbetar på. Vid detta tillfälle hade man haft det sk Å-fisket med fisketävling genom att fiska i ån som delvis går genom företagets område. Och visst var det inget fel på det!?

År 2008 tänkte vi arrangera motsvarande fisketävling / - fest fast denna gång på annan plats än inom området vi dagligen träffar varandra. Det skulle bli mer av ett äventyr ute i vildmarken och gärna med god tillgång till fångad fisk även för de som inte fiskat tidigare enkelt via mete, kastspö eller om så önskade även prova på flugfiske.

Då företaget har ett par hundra anställda gick vi ut med bredast möjliga utbud för aktiviteter i Nävsjön naturreservat / sportfiske. Det var tänkt att det skulle finnas något för alla som ville vara med och umgås tillsammans utöver på arbetsplatsen. Nävsjön låg nära till hands, kunde även ta emot ett större antal besökare och vi hade för avsikt att försöka fylla den inhyrda bussen om 50 platser.

Jag fick tidigare reda på att det skulle sättas i 1,2 ton laxartad fisk i form av regnbåge i slutet av april. Jag var personligen uppe vid Nävsjön och rekade söndagen den 11 maj, en vecka tidigare innan vi skulle vara där. Just denna dag var det varmt och området var mycket fint med många rast - / grillplatser. Att bara gå runt de ca 8 km på drygt 2,5 timmar var en fröjd för själen. Nävsjö som natureservat är definitivt en femstjärning!!!

Fisket denna varma dag, söndagen den 11 maj, var näst intill obefintlig (under fm)...det var mellan 16-19 grader i vattnet....ett 20 tal fiskare utmed sjön. Pratade med några från Nävsjö sportfiske förening för att få tips inför vår aktivitet lördagen den 17 maj. Fick faktiskt god kontakt med flertalet pratglada personer om allt från djupkarta, tips på vadbara platser för våra flugfiskare, att det går att få regnbåge och abborre, problem med olovligt fiske över fiskekvot per fiskekort, användande av flera än ett handredskap samt ett resultat av det en fångstrapport pärm som inte används längre. Då är det ju heller inte lätt att veta hur fisket har varit...

Min första tanke inför vår aktivitet kommande lördag var att när jag rekade var det för varmt i vattnet och att kommande veckas väderlek med regn och kyligare väder skulle vara till vår fördel med lägre vattentemperatur till följd och förhoppningsvis en god tillgång på tidigare isatt fisk.

Väl under vår personaldag lördagen den 17 maj fiskade det drygt 25 personer 4-5 timmar. Vädret var växlande med molnigt väder med regnskurar och tidvis med inslag av lättande molntäcke och efterlängtad solsken. Och vattentemperaturen var lägre...

När vi anlände fick vi information om att det var gott om fisk i sjön. Dagen innan hade det uppskattningsvis tagits upp 2 laxartad fisk. Vad vi kunde se var enstaka vak och framförallt en regnbåge som glatt gjorde rejäla hopp strax intill vårt upprättade basläger. Under dagen noterade hos andra vissa hugg som inte krokats ordentligt...

När tiden för vår fisketävling gott ut och tid för gemenskap och grillning hade vi endast fått upp en regnbåge på 2 kilo (troligtvis den som hoppade så ivrigt vid baslägret) på en färgglad Toby samt 4-5 pyttesmå abborrar, som alla släpptes tillbaka....

Det var väl tur att Nävsjön kunde erbjuda en handfull "tusenbröder" vid sidan av regnbågar som visade sig från sin närvaro...För någon fiskefest blev det inte....jag personligen hade nog lågt räknat att vi åtminstone skulle kunna få upp en totalvikt om 8 kilo laxartad fisk...men alltså inte mer än 1 vakande regnbåge om 2 kilo (som förvisso smakade bra som färskrökt vid baslägret).

Nej, även om jag själv säkerligen kommer att återvända för att fiska i Nävsjön, så kommer jag nog inte att arrangera någon företagsaktivitet framöver än till någon sk dyrare företagsjö med speciellt isatt fisk för ändamålet. Detta för att nästa gång vara mer säker på att en personaldag som denna har förutsättningarna att bli en fiskefest för så många som möjligt. Och då i första hand för de som inte har fiskat tidigare eller gör det sällan.

Och vad säger man till de som envisas med att inte följa enkla regler för vad som gäller för fiske där fiskekort gäller. Såsom att enbart använda ett handredskap åt gången och att enbart ta upp den fiskekvort som gäller för detta...Ja, jag saknar ord - att man kan visa sådan svaghet och bristande av etik och moral...

Och till sist, en pärm för fångstrapportering behövs....det för ALLAS bästa. Dels för att det är informativt om hur fisket varit den senaste tiden, hur olika omständigheter påverkar fisket, dels för att det är kul att dela med sig av sin fångst - som att skriva dagbok eller föra egna anteckningar om sin personliga fakta om sin fångst. Tycker du inte om att fylla i pärmen, be någon annan göra det åt dig. Tala bara om det för någon... Sedan är ju denna pärm av nytta för den förening som sköter anläggningen och kommande nödvändiga isättningar. Och vi fiskare som köper kan också via denna pärm få lite uppfattning om varför fisket gått som det gjort istället för att fumla i ovetskap om varför det inte hugger som det borde...

För visst vore det tråkigt om det vore så att en sådan sportfiske anläggning med sin natursköna omgivning skulle upphöra pga personer som inte kan göra rätt för sig och skilja på rätt och fel. Eller att en förening kanske bestämmer sig för att enbart erbjuda fiske för endast medlemmar i föreningen. Ett medlemskap som kan upphävas och avvisa denna person pga brister i att följa reglerna som råder...Det vore ju tråkigt med tanke på att gå miste om företag som gärna gör personaldagar i området. Ock visst, även en förening som denna behöver sina intäkter för att få det hela att gå runt och givetvis inte för stora kostnader för inköp av isättning av fisk som inte betalas via fiske över fångstkvot. Kom ihåg att en förening som denna drivs oftast av hårt ideellt arbetande personer med genuint fiskeintresse.

Skitfiske på Er !

/Ripa

Äventyret till Bernshammar och Hedströmmen...

Lördagen den 3 maj åkte jag tillsammans med tre andra från föreningen Flugfiskekamraterna till Bernshammar och flugfiskade i Hedströmmen efter Öring...

Bernshammar ligger norr om Kolsva och Köping eller 4 mil nordväst om Västerås...

Efter att ha samlats vid 5-tiden på morgonen i Söderköping / Norrköping kom vi upp och var redo att fiska några timmar senare. Vid macken i Bernshammar, där vi köpte fiskekortet, inhandlade vi även några extra flugor...mestadels i gult och flugtyper som Zonkers samt olika typer av Muddler Minnows mfl.

En hemmagjord fluga, "Giftig Polar Magnus", som en 8 hg öring med ett giltigt mått om 38 cm tog på nedströms bakom en sten...

En minst sagt lycklig fiskare, som tagit sin första öring i strömmande vatten....bilden är tagen av Kenneth Svensson.

Området kring Hedströmmen är ett naturreservat och var rogivande med trolsk stämning. Flugfiske var endast tillåtet nedströms vägbron vid Valbricka och ned till "dubbelbron". Utmed sträckan var det forsande vatten blandat med lugnare partier, där öringen troligtvis stod och lurade bakom de många större stenar som fanns i vattnet.

Kastmässigt fanns det gott om området att både använda sig av bakåtkast men även att få användning av underhandskast på grund av svåråtkomlihet och tätt bakomliggande skog. Ej heller fick man vada mer än en meter från strandlinjen.

Att rekommendera var den högra strandkanten sett nedströms då det på denna sida erbjuds bättre och planare fiskeplatser. På den vänstra sidan var det betydligt brantare under den första halva sträckan, men bjöd även här en del bra ställen, framförallt den senare hälften.

Under pauserna / energiintagen använde vi områdets rastplats med grillplats och vindskydd (som inte behövdes denna dag). En kanonplats utmed Hedströmmens forsande vatten med bla kok kaffe över den öppna eldstaden.

Även om ett tiotal flugor förargligt hamnade både i träd och bakom de större stenarna nedströms var det värt detta när man senare på dagen fick "drilla" och landa min enda för dagen 8 hekos öring glänsande vid sidan av strandlinjen.

Och väl hemma under söndagen var det med välbehag man fick äta av denna hemrökta öring...något som jag gärna gör om snart igen!!!!

Öring i väntan på att bli rökt....

Tyvärr har jag inga personliga bilder från Hedströmmen då det visade sig att mitt memory stick fått "tupp-jucket" -  visar efter många försök och strul med att få fram bilderna nu endast Format Error C:13:01 !!!! (Om någon har ett tips hur jag får fram bilderna så skulle jag uppskatta det)