Flug- och spinnfiske vid Bodaviken...

Söndagen den 25 januari 2009 bar det iväg på en heldagsfisketur utmed Bråvikens norra sida.

Kom iväg relativt tidigt efter frukost. Vädret var kanske inte det bästa var min första tanke. Mulet väder, 1-3 grader, och så gott som vindstilla. Jag hade räknat med att få åka ut en bit längre ut denna gång mot Djupvik eller till och med Kovikarna efter att ha tagit del av information om att bråviken börjat bli isbelagt vid Bodaviken.

När jag svängde av motorvägen och mot strandvägen såg jag att dimman låg över Bråviken....Jaha, tänkte jag.det är väl bara att vända....vindstill och dimmigt!!! Inget vidare havsöringsväder, tänkte jag. Min första tanke när jag åkt utmed Bråviken ett tag var att isen var rejält blöt ovanpå efter det senaste regnande. Men det visade sig vara en synvilla. Isen var som bortblåst efter den senaste tidens blåsväder och Bråviken låg nu stilla som en spegel.

Väl framme vid Bodaviken var jag ensam förutom några flanörer samt ytterligare en sportfiskare, som hade gjort ett mer annorlunda fynd bara ett par hundra meter ut från bodavikens strand.

Passade på att flugfiska för första gången detta år med full vadutrustning. Snacka om man känner sig som en michelingubbe med alla dessa värmande underkläder....


Provade för dagen några av mina nybundna magnus, vit räkimitation (efter ett tips), samt några bobbeys,,,,Tekniken flugfiskemässigt var lite ringrostig...men efter att ha svingat ett tag kom man in i den rätta timingen...


Spinnfiskade även en del med wickeys och gälla färger då vattnet var lite grumligt efter den senaste dagens kraftiga pålandsvind.

Det blev ingen havsöring denna gång heller...Vare sig det var en bra eller dålig dag för öringsfiske...Men skam den som ger sig...




Bilden är tagen från Fagervik mot Bodaviken.


Ser redan fram emot att åka ut och prova fångstlyckan inom kort innan isen lägger sig igen....

/Ripa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0