Mytomspunna Fyrudden...

Var nere vid Fyrudden torsdagen den 7 februari. Åkte ner direkt efter att jag gått av nattskiftet..... var nere vid Fyrudden omkring kl 7:15 redo att prova mina nybundna öringflugor anpassade speciellt för gryningen...
 
Även om jag tänkte prova Fyruddens norra del pga den nord- / nordvästliga vinden så började jag vid den södra delen om kustbevakningen...lagom när jag gick ut med pannlampan på så gick en stor fiskebåt ut och småbåtar, troligtvis "taxibåtar" gick allt som ofta...
 
Provade vid några utvalda intilliggande bergsavsatser, mycket lämpliga för flugfiske med bakåtkast, att just flugfiska med flugor som jag bundit för ändamålet. - Black and Gold samt  Goldie - lägger kanske ut bindbeskrivningen senare på dessa senare.
 
Inga hugg dessvärre - kanske för att det inte var de bästa vindarna just denna dag...
 
Provade även med kastspö och då med Vickey och Toby...då det är relativt klart vatten och mulet så provade jag med mörkare färger i blått och grönt...

Gick vidare bort till "viken med minan" och provade även att kasta där samt provade olika varianter av räkimmitationer då vattentemperaturen låg kring 3-4 grader...annars var vindarna måttliga nord- / nordvästliga vindar ;-( och några plusgrader i luften...
 
Efter några timmar senare, när det blivit lite ljusare, gav jag mig iväg för att reka och provfiske vid den norra delen av Fyrudden. Då vägen upp dit är enskild väg är det bara att låta bilen stå parkerad vid kustbevakningen och promenera upp dit...det fanns några bra avsatser att stå och fiska vid...framförallt med kastspö då det kan bli svårt att komma till med flugspöet om man nu inte behärskar underhandskastet med finess... ;-)
 
Lägger istället in några bilder på omgivningen i brist på fångstbilder... ;-)

image99

Första gången jag jag var här så blev jag imponerad av dessa ovanliga kreationer, såsom denna brygga utmed berget till halvön med "segelmast"...

image100

Väl ute på halvön så finns detta mytomspunna ankare...undrar om det är ett ankare från ett större skepp som gått ner efter att ha stött på något...

image102


På halvön finns även denna mina från andra världskriget...som påminner om en annan tid...men visst är inslag som dessa som får upp humöret efter en tids fångsttorka...omgivningen inbjuder verkligen till sinnesro...

Vill du ta del av mer info och ev bilder om fiskevattnet från området Fyrudden så kan du gå vidare till föreningen "Flugfiskekamraternas" blogg... http://bakgrunder.com/fiskekamrat/?p=70

/Ripa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0