Goda förutsättningar vid Djupvik...

Var ute vid Djupvik och flugfiskade efter havsöring idag lördag (16 februari)...

Var ute på plats omkring kl 9....det var då vindstilla, 6 minusgrader och en tunn ishinna fanns några meter utmed de innersta delarna av Djupviken.

Prognosen inför dagen stämde annars väl med vad det blev denna dag...Senare under förmiddagen blev det sydvästlig vind (pålandsvind) omkring 5-7 m/s, växlande molnighet och senare soligt...kanonskönt mellan vadarpassen i det annars kalla vattnet - den låg mellan 0,6 och 1,4 grader....

image103

Jag hade förmånen att ha viken för mig själv förutom ett par svanar på de mest strategiska platserna...Tur i oturen kom ett par sportfiskare i en motorbåt och "tog anspråk" på viken under tiden när jag tog en välbehövlig varm kopp soppa...brukar inte tycka om när sådana kommer instormande, gör ett par kast och åker vidare....när en annan vadar ut med försiktighet för att inte skrämma bort de annars skygga öringarna...men i detta fallet var det positivt då svanarna gav sig iväg så jag kunde få viken för mig själv efter att vattnet fått lugnat ner sig...

Vid två tillfällen kom det förbi större fartyg. Dels den gula Holmen Paper fraktbåten samt en bogserarbåt...när dessa kommer förbi och senare när vågarna från dessa kommer in gäller det att stå på de grundare delarna eller rent av gå in på land för dessa liknar "minitsunamin" när de kommer in i viken....framförallt från bogserbåten...

Träffade på en sportfiskare från Eskilstuna, som använde kastspö...hoppas att han fick någon öring...

Jag började med att använda en hemmagjord fluga utan namn (mindre våtfluga, grön stjärt av marabou, grön/glitter chenille, svart hackel och svart huvud) samt mestadels mina hemmagjorda bobbies med färgkombinationer av grön samt röd / vit....

Var ute vid Djupvik fram till kl 14 utan ett enda hugg eller synliga livstecken på någon åtkomlig havsöring.

Nej, jag skulle ha satsat på att åka ut vid lunch och varit där under hela eftermiddagen istället samt prova mina nya skymningsflugor vid mörkrets intrång...Nu fick jag istället åka hem vid 14 efter att varma koppen påsarna och kaffet var slut...

Till nästa gång blir det att vid Djupvik satsa på eftermiddagarna när de rätta omständigheterna råder (som idag)...Djupvik ligger så till att solen inte kommer fram där förrän just då om man nu vill få upp vattentemperaturen i den annars växelvis grunda viken med sandbotten blandat med sten på sina ställen.

image106
På berget finns en liten platå där man kan passa på att koppla av med en kopp kaffe och den medhavda matsäcken och njuta av solskenet, det fina vädret samt utsikten över stora delar av Bråviken...

image107
Vy över Djupviken från tidigare nämnd "rastplats" på berget.

På vägen hem passade jag på att stanna till vid strömmen i Norrköping där för dagen var premiär för CityFiske...kommer att lägga ut lite bilder även därifrån....men de i ett eget inlägg...
Mycket nöje!
/Ripa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0