Bråviken vid Djupvik 30 mars 2007

Efter att ha börjat flugfiskat efter regnbågar i närliggande sjöar / gölar med insatt fisk så ville jag få en ny utmaning....

Jag har som barn isfiskat efter strömming i bråviken...minnen som sitter i än idag....

Nu ville jag försöka få upp min livs första havsöring i bäckmynningarna utmed bråvikens norra delar. Jag har fått bra med kött på bena efter ha läst artiklar i tidningen Allt om Flugfiske..., bundit booby flugor i olika varianter samt skaffat mig vadarutrustning och för ändamålet varmare kläder...

Det finns ett antal bäckmynningar att flugfiska utmed i bråviken: Getåbäcken, Svintunaån, Kvarsebobäcken , Kolmårdsbäcken, Kvarsebobäcken och Djupviksbäcken....Jag har rekat på samtliga platser och mina personliga favoriter är Svintunaån, Kvarsebobäcken och som här Djupviksbäcken....

image62

(Bild över samhället Djupvik på väg ner till vattnet...)


image61

(Bild över Djupvik från intilliggande berg...)

Området är perfekt att gå med vadarutrustning på...Från båtarna på översta bilden är det en  sandstrand att kunna vada försiktigt ut i...

Själva Djupviksbäckens utlopp ligger mellan de två röda stugorna till höger och den större ladan...Precis vid mynningens utlopp i Bråviken finns en stenröskam ett antal meter ut....där den tar slut är det perfekt att stå att flugfiska vid.....likaså på den större stenen, som kan ses på den undre bilden...

På berget, där jag tar den nedre bilden, finns en bra avsats att sitta vid för att fika eller som jag äta medhavd ärtsoppa och samtidigt titta ut på den fina utsikten över bråviken....

Fisket efter havsöring denna dag gav ingen fångst....men väl ett mycket positivt vadarfiske...6 grader i vattnet

Som bilderna avslöjar var det lite för lugnt...senare började det bli lite NO vindar, dvs pålandsvind för fisket i Djupvik...

Flugor jag använde var hemmagjorda boobies samt kustflugor såsom spigg,  Mickey Finn och liknande.

Tidigare (ons 14 mars -07) hade jag provat flugfiske efter havsöring under förmiddagen vid Kolmårdsbäcken....då även med vadarutrustningen...strax efter att isen börjat skingra sig...då var det 2 grader i vattnet...jag flugfiskade då på Boda vikens campingens sida till höger om badstranden...

/Ripa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0