Blandade känslor från Ullared mfl...

Då var denna helg till enda....vad tiden går...trots att vi gått över till "vintertid" och dragit tillbaka klockan 1 timme !!!

Jag åkte ju ner till Ullared med delar av familjen i fredags....kom iväg skapligt för att vara nere runt kl 15....käkade mat med familj och medresande vid Ge-kås och åkte sedan till Örnatorpet där vi sedemera skulle inkvartera oss...


(fina stugor att hyra - sett från hage 2)

Jag pratade vid ankomsten till Örnatorpet med de som hyrde ut stugor / lägenheter om det gick bra att fiska i deras fiskevatten i Högvadsån, vilket det gjorde....jag har även en månad tidigare skickat mail i fråga vilket även det skulle gå bra....


(Högvadsån uppströms)

Jag gick efter diverse tips igenom hage 2 för att komma ner till vattnet....vattnet flöt på bra....detta skulle för mig bli första gången att fiska i strömmande vatten...och det med växtlighet / skog precis utmed kanterna....vilket jag inte har någon erfarenhet av sedan tidigare....


(Högvadsån nedströms)

Jag såg medans jag gick utmed kanterna ett par bra stenar att stå på mitt ute i ån....men frågan var om stövlarna skulle räcka till för att ta mig dit...jag hade ju inte tagit med mig vadarutrustning pga att det skulle inhandlas en del vid Ge-kås....bilderna på Örnatorpets hemsida visade ju att det skulle finnas en "stenkam" att gå över / på ...så det kändes lite överflödigt....


(Intressanta stenar)

Det visade sig att jag kom ut två-tre meter från kanten med vattnet upp till stövelkanterna...vågade inte chansa för att ta mig ut till dessa stenar....

Istället fick jag under ett par timmar träna på underhandskast. Det gick faktiskt bättre än förväntat... trots att jag hamnade i grenar och dyligt så lyckades jag kasta långt uppströms förbi och bakom de stenar jag ansåg som intressanta även på andra sidan ån. Till och med så pass att jag ibland fastnade med krok och tafs på andra sidan åna...

Jag använde flytlina och endast ett par flugor - Europa 12 och Muddler Minnows

Jag höll på till kl 18:45....och då var det rejält mörkt....så att pannlampan togs fram för att kunna ta mig tillbaka till inkvateringen via hage 2.

Under dessa timmar hade jag inte ett hugg....det enda jag märkte av var ett förmodat vak / hopp ca tio meter medströms....men som sagt ingen fångst denna gång....

Men, då det var första gången jag flugfiskade i strömmande vatten så var det lite speciellt....kändes spännande att vara på ett nytt ställe, att det var strömmande vatten och att det blev mörkt så pass snabbt....och så blev  jag ju kall om foten efter att vatten kom in i stöveln bara 30 min innan jag begav mig från ån....

Under lördagen shoppade jag som alla andra turistande till Ullared. Jag gjorde även ett besök i fiskeaffären, där jag köpte tre flugaskar för 49,50 kr / st...billigt om man som jag vill ha separata askar för olika typer av flugor.
När jag skulle betala dessa frågade jag om han kunde ge tips om  flugor i trakten då jag provat nyligen vid Örnatorpets fiskevatten....då kom det fram att det råder fredningstid sedan 1 oktober och att Örnatorpet ska ha nekat mig fiske samt ordna med ett gästkort under den tid det råder fiskeperiod....

Här måste jag verkligen DISSA Örnatorpets handhavande som fiskevattenägare och information till mig som flugfiskare....De borde ha gett mig den information som gäller och nekat fiske under denna period...
Som tur var fick jag ingen fisk, ingen tillsyningsman kom förbi och förhoppningsvis störde jag inte fiskarna i deras lek i Högvadsån....Man vill ju som sportfiskare göra rätt för sig - nu vet jag bättre. Men det borde även de som har fiskevatten veta bättre i fråga....

Men, nästa år i slutet av mars har vi för avsikt att komma tillbaka då vi vill HISSA att Örnatorpet var ett kanonställe för inkvartering. Då som nu ska familjen med resesällskap återigen åka ner för att shoppa...och då ska jag och fiskekollegan Niclas passa på att flugfiska på samma ställe i Högvadsån - men då med vadarutrustningen medtagen....Och förhoppningsvis på det sätt som man ska fiske i Högvadsån - under fiskeperiod och med gästkort troligtvis från Högvadsåns nedre fiskevårdsområdes fiskevatten....

/Ripa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0