Torrfluga Humla / Geting...

Under det trista höstmörkret 2007 är det rejält motigt att ta sig för någonting känns det som... Denna vecka arbetar man förmiddag och bara någon timme efter att man kommit hem så är man trött och hängig...

Jag har idag försökt ta mig i kragen och börja binda lite flugor...tänkte nedan bjuda på en variant av en torrfluga - geting / humla - som jag nämnt om i tidigare inlägg från Risebo ht 2007... Då jag för tillfället arbetar inom industrin så kommer jag i kontakt med öronproppar i foammaterial...

image74

Följande behöver du för att binda denna torrfluga...

image75

1 st krok (i mitt fall en torrfluga stlk 10), svart bindtråd, 1 st öronpropp / foam, tuschpennor (grov och spetsig), grizzle tuppnacke hackel samt lite superlim...

Jag har provat att binda / flugfiskat en del varianter...getingen till vänster på bilden ovan har foam i bakkropp och yllegarn i framkroppen....flugan "bålgetingen" till höger är enbart gjort av en st foamkropp (faktiskt den som gav ett rejält vak två meter från båten i Lofters göl / Risebo och fångst på drygt kilot)

image76

Börja med att binda in bindtråden...gör whipfinishknut, kapa tråd och lägg senare på superlim innan foam träs på....

image77

Klipp öronproppen i två delar...en tjockare för bakkroppen och en tunnare för framkroppen....

image78

Stick hål igenom de båda delarna...stryk på superlim på kroken...trä försiktigt på de två foambitarna...bakdelen först, därefter framdelen...
  
image79 

Klipp till foamdelarna så att de får formen som en bak- och framkropp på en geting / humla...
 
image80 

Tag fram de svarta spritpennorna och måla den främre foamkroppen helt svart...och den bakre med svarta ränder....
 
image81
 
Bind slutligen in bindtråd mellan de två foamdelarna och bind in hacklet, använd lite superlim..därefter binds hacklet in motsols...fäst in hacklet med bindtråd och whipfinish-knut...

Hoppas att du får samma vak / hugg som vi fick under denna flugas premiär i Lofters göl vid Risebo hösten 2007

Mycket nöje och skitfiske på dig!

/Ripa


Kommentarer
Postat av: KimJ - Vardag & Design hjälp

Ha en skön kväll! Kram KimJ

2007-11-20 @ 19:02:38
URL: http://kimj.blogg.se
Postat av: Calle

Hej, bilderna e från Pjältån som rinner genom Åby utanför Norrköping och mynnar i Loddby.

Tack för att du kika förbi.

2007-11-21 @ 15:10:40
URL: http://braviskoringen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0