MC / flugfiske äventyr...

Idag, lördagen den 11 september, tog jag för första gången chansen att använda mitt reseflugfiskespö som det var tänkt att använda en gång när jag köpte det under försommaren....

Packade ner lätt packning i MC väskorna (5/6 reseflugifskespöt, håven, kaffetermos) samt tog för första gången på mig kamoflagebrallorna, flugfiskejackan, vadrarkängorna istället för MC-skyddstället tillsammans med hjälm och handskar och körde i sakta mak till Stuggölen i Kolmårdsskogarna för att drilla regnbåge....

Det blev en fritidssysselsättning i dubbel bemärkelse..... att få åka bågen till fiskestället, flugfiska torrt och vått ensam vid gölen utan att trängas eller störas av andra. Bara du själv och fiskevattnet där man vet att huggvillig fisk finns....

Det gäller ju bara att komma på vad de vill ha för dagen..... Hur svårt kan det vara?! Det var mulet väder... Det vakade till och från på olika tillgängliga och mindre tillgängliga platser på den annars lugna / spegelblanka vattenytan. Provade inledningsvis med torrlina och några torrflugor på sporadiska platser samt vak utan att någon var på hugget... Just torrflugefiske är skönt emellanåt då det ibland påminner om mete..... kan om man vill bara svinga ut en torrfluga, sätta sig ner och bara njuta av stillheten medans man tar en kopp kaffe med vänster handen.... och med höger hand se till att linan är hyffsad sträckt och redo på ett mothugg när och i detta fall om ett huggvak dyker upp vid utkastad fluga...

Efter någon timme utan utdelning gick jag över till sinktip och ett antal våtflugor.... När en orange / svart Montana jag köpte tidigare i Norge med orange stjärt blev det fart på firrarna... När bara en halvtimmer återstod av det tid jag kunde vara där pga en fest någon timme senare började det med ett drag i linan... gjorde ett mothugg men inget mer.... troligtvis bara ett nafs i den lite längre oranga stjärten... Efter en 10-15 minuter drog det till rejält en bra bit ut strax efter att jag svingat ut flugan och efter 15 sek väntan böjade rycka in flugan, hade god koll på den sträckta linan och gjorde ett mothugg... Jo, den satt kvar... Lite lurigt då jag körde med en sinktip.... Då fick firren för sig att tokrusa in mot mig mer än hälften av sträckan och jag fick problem med att hålla lina sträckt och spöt böjt... Sedan vek den av snävt åt höger och i en båge.... därefter tappade jag kontakten.... Två missade chanser på för mig en kort vistelse är två för många om man ska få någon utdelning fångstmässigt....

Men, jag fick drilla lite fisk, få upp pulsen och hela tiden känna spännigen att nu kan det hända när som helst när man ser ner koncentrerat på linan medans man tar men flugan.... Det var en hel del aktivitet både i form av vak som fårår efter fisk.... Fick till och med en firre att göra ett tokvak efter att linan kommit ovanpå den vid ett utkast...

Men trots utebliven fångst och även då något att äntligen lägga i röklådan så har det som sakt varit ett äventyr med att få förena intresset av att åka båge och flugfiska....

/Ripa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0