Förberedelser inför Risebo i v 40...

Då ska man äntligen ner till Åtvidaberg och Risebo för flugfiske igen. Jag har varit där två gånger tidigare med jämnlika och bra väder.

Vi ska åka på onsdag den 3 oktober och sova över i stuga denna gång till torsdagen. Det innebär att man kommer kunna få ut mer av dagarna ock även de mörkare delarna.

Vädret ser enligt prognoserna över Åtvidaberg under dessa dagar lovande ut. Det ska tydligen bli växlande molnighet med svaga vindar (2 msek) och en temperatur runt 5-7 grader. Hoppas givetvis att detta väder slår in...

Tydligen har de släppt i ny fisk i v 37 i Stengöl och Mosjön. Vi brukar mest fiska i Tingstad göl, Stengöl och Stora Sarvgöl (kaffekoppen). I Tingstad göl brukar vi hyra båt för "flugfisketrolling" när man behöver paus i vevandet med flugspöet.

Förbereder nu som bäst inför dessa dagar. Urustning kollas över, fluger binds och annat som mat mm ordnas till så att tiden vid Risebo ska bestå som mest av fiske och skitsnack...

Vad det gäller flugarsenalen kommer jag förutom tidigare lyckat provade nymfer och dognobblers även bestå av egenhändigt bundna torrflugor, zonkers och streaking caddis.

Vad det gäller färgval så blir det mycket svart, oranget och grönt.

I tidningen "Allt om Flugfiske" nr 5 2007 fick man i en artikel från Risebo bra information om området och en del tips om flugval nu i oktober och i vissa sjöar/gölar. Kommer bla att prova på fjädermyggspuppa och kläckare på eftermiddagen, buskiga streamers och gäddpoppers i Stora Sarvgöl. Vidare kommer jag att prova olika varianter på torrflugor under morgonen / förmiddagen bla en ny variant av geting med gula öronskydd (kommer senare att lägga ut under flugbindning). Sedan kommer jag att fortsätta prova på Streaking Caddis, Wolly worms, Mickey Finn och zonkers med massa marabou istället för kaninhår med och utan förtyngning.

Kanske blir det även att man provar på vadarkläderna på östra sidan av Tingstad göl.

Mer om hur det varit samt vad som gått hem av ovanstående med bilder och så återkommer jag med...

Gäddfiske i Eggebyholmen Bråviken 26 sept 2007

Passade på att ge mig ut tidigt på förmiddagen denna onsdag den 26 september. Det är eftermiddagsvecka för mig så jag passade på att prova lyckan och infria löftet om gäddkrokodilen från Eggebybukten....

Förhållanderna verkade lovande. Svag till måttlig vind och solsken. Vattentemperaturen låg på 9 grader.

Jag rodde ut på den högra sidan av bryggan mot Skenäshållet. Jag provade efter förhållandena de för dagen lämpliga gäddflugor jag hade. Efter tre timmars vevande rodde jag mot bryggan utan fångst men med en själslig påfyllnad för ett eftermiddagspass på jobbet....

Öland och Böda hamn 14 september 2007

Under familjens semestervecka på Öland v 28 passade jag, kompisen Niclas och några av barnen på att åka och fiska i Böda hamn....

Barnen fick var sitt inköpt bambumetspö med PowerBait mete...det var gott om småfisk, som intresserade följde allt rörligt utmed pirens kant...Till barnens förtjusning....och förhoppningsvis även till större fisk...

Jag satsade för dagen på fiske med haspelspö med kastkula, 2 m lina och därefter kustflugor (räka, spigg, märla, moby dick och magnus)....

Tyvärr blev det inte någon fångst...under de timmar vi var där...

Det var däremot ett roligt tillfälle under semestern att fiska på ett ställe vi pratat om så många gånger vi har semestrat på Öland...och det är säkert inte det sista heller....

Vi såg förutom de intresserade småfisken även ett antal nyfikna uttrar / minkar (eller vad det var),  kräfta, magneter m.m.. Ett lyckat tillfälle för barnen att få ta del av vattnet har att erbjuda förutom att bada i....

Ristsjöarna 30 maj 2007

Passade på att åka med några arbetskamrater under onsdagseftermiddagen till Ristsjöarna i Svärtinge....vi flugfiskade i Holmsjögöl utan att jag fick något denna första gång vid Ristsjöarna....Annars var det svårfiskat....och jag ångrade innerligen att jag inte fått med mig myggmedel....

Stuggölen 28 april 2007

Återigen en härlig flugfiskedag vid Stuggölen...här nedan en fångstrik dag - Par i regnbågar...

Två fina regnbågar på 1,3 kg respektive 1,4 kg som gav fina rusningar. De båda tog på egenhändigt bundna Olive tångloppa...

Bråviken vid Djupvik 30 mars 2007

Efter att ha börjat flugfiskat efter regnbågar i närliggande sjöar / gölar med insatt fisk så ville jag få en ny utmaning....

Jag har som barn isfiskat efter strömming i bråviken...minnen som sitter i än idag....

Nu ville jag försöka få upp min livs första havsöring i bäckmynningarna utmed bråvikens norra delar. Jag har fått bra med kött på bena efter ha läst artiklar i tidningen Allt om Flugfiske..., bundit booby flugor i olika varianter samt skaffat mig vadarutrustning och för ändamålet varmare kläder...

Det finns ett antal bäckmynningar att flugfiska utmed i bråviken: Getåbäcken, Svintunaån, Kvarsebobäcken , Kolmårdsbäcken, Kvarsebobäcken och Djupviksbäcken....Jag har rekat på samtliga platser och mina personliga favoriter är Svintunaån, Kvarsebobäcken och som här Djupviksbäcken....

(Bild över samhället Djupvik på väg ner till vattnet...)

(Bild över Djupvik från intilliggande berg...)

Området är perfekt att gå med vadarutrustning på...Från båtarna på översta bilden är det en  sandstrand att kunna vada försiktigt ut i...

Själva Djupviksbäckens utlopp ligger mellan de två röda stugorna till höger och den större ladan...Precis vid mynningens utlopp i Bråviken finns en stenröskam ett antal meter ut....där den tar slut är det perfekt att stå att flugfiska vid.....likaså på den större stenen, som kan ses på den undre bilden...

På berget, där jag tar den nedre bilden, finns en bra avsats att sitta vid för att fika eller som jag äta medhavd ärtsoppa och samtidigt titta ut på den fina utsikten över bråviken....

Fisket efter havsöring denna dag gav ingen fångst....men väl ett mycket positivt vadarfiske...6 grader i vattnet

Som bilderna avslöjar var det lite för lugnt...senare började det bli lite NO vindar, dvs pålandsvind för fisket i Djupvik...

Flugor jag använde var hemmagjorda boobies samt kustflugor såsom spigg,  Mickey Finn och liknande.

Tidigare (ons 14 mars -07) hade jag provat flugfiske efter havsöring under förmiddagen vid Kolmårdsbäcken....då även med vadarutrustningen...strax efter att isen börjat skingra sig...då var det 2 grader i vattnet...jag flugfiskade då på Boda vikens campingens sida till höger om badstranden...

Risebo 17 oktober 2006

Tisdagen den 17 oktober passade jag och fiskepolarna på att ta semester för att flugfiska i Risebo, Åtvidaberg...

Fisket för min del var denna dag lite trögt men jag får glädjas över att få min första öring.... den togs i mitten av Tingstad göl...via båten, som fisken på bilden ligger i...

(Skapligt fin öring med fina fenor...den bjöd på härliga rusningar trots sin nätta storlek)

Stuggölen 6 november 2005

En fin söndag för flugfiske vid Stuggölen i Krokek...

Det var första gången som jag fick full pott, tre fina regnbågar...finast och roligast att drilla var faktiskt den minsta med sina välbehållna fenor...

Stuggölen 23 oktober 2005

En fin höstdag vid Stuggölen i Krokek...

Det var lite segt med fångsten denna dag fast till sist fick jag denna broiler på 2 kg regnbåge...

Risebo 13 oktober 2005

En bild från mitt första år / tillfälle vid Risebo, Åtvidaberg...

Vädret var kort sagt kanon!!! Delvis vindstilla, fina färger från lövträden och i stort sett molnfritt under dagen efter en dimmig morgon...

Vi fiskade tidigt vid Stengöl...sedan Stora Sarvgöl (kaffekoppen) och varvade med att flugfisketrolla från båt i Tingstad göl...

Bilden ovan är tagen vid rast- / grillplats intill spegeln i Tingstad göl...

Det blev för mig ingen fångst detta första visit i Risebo men väl ett par hugg, som jag missade mothugg på...

Stuggölen 24 september 2005

En tidig lördagsmorgon åkte jag ut för att flugfiska vid Stuggölen i Krokek...

Bilden nedan är tagen strax efter att jag kommit till rätta vid grillplatsen intill gölen...Sitter och tar en kopp kaffe och förbereder samtidigt utrustningen inför dagens fiskepass...

Bilden nedan är tagen på andra sidan av gölen senare på eftermiddagen...passar på att räkmeta under fikatiden...dock utan resultat...

På andra sidan kan man se stigen från gölen upp till grillplatsen och sedan till parkeringsplatsen...

Bilden nedan visar min första regnbåge någonsin...6 hekto...det blev även den enda fångsten denna dag...men vilken dag detta blev...kanonväder och en portion av välbehövlig avkoppling fick man på köpet...

Första flugasken... 9 september 2005

Stuggölen 14 juli 2005

Första fisketillfället med familjen vid Stuggölen....året efter att regnbågsfisket började i gölen....

Nedan ser ni Emma som tagit en ruda, karpfisk, på maskmete....hon fick totalt två rudor under detta premiärtillfälle, en måndag under semestern...

Själv fick jag inget under min premiär flugfiskedag...

Test med bilder...

Lek med bilder...vilken uppskattas mest ?! Kommentera gärna.

Bild 1 600 px

image2

Bild 2 400 px

image5

Bild 3 300 px

image4

Bild 4 Miniatyrbild

Välkommen till min nya blogg! (Bloggbeskrivning)

Denna blogg startades av mig Niclas "Ripa" Ripnäs en septemberdag 2007...

Jag bor i Norrköping tillsammans med min fru och är pappa till tre underbara barn. I min ålder är det svårt att sysselsätta sig med sin hobby i den utsträckning man skulle vilja, då familjelivet och arbetslivet tar sin tid. Men vid minsta möjlighet som ges att utöva sitt flugfiskeintresse och de ofta övriga omständigheterna klaffar så tvivlar jag inte en sekund...att få tid för mig själv ev med likasinnade få njuta av det magiska som flugfiske ofta är. Flugfisket har olika skepnader efter årets olika årstider vilket gör det hela mer ombytligt som hobby.

Jag har flugfiskat i ett par år och sedemera även sysslat med flugbindning. Själva flugfisket började med en göl, Stuggölen, strax intill svärfars sommarstuga. En göl med isatta regnbågar. Sedan vill man ju prova på andra ställen, andra fiskarter samt miljöer att fånga dessa på. Därtill får man upp ögonen för insektslära och annat  med flugfiske intresset.

Tanken är att få skriva av sig vid tidpunkter då tid blir över för reflektion kring sådant som har med mitt flugfiskeintresse att göra.

Det innebär att man här kan läsa om flugfiske efter ädelfisk och andra inte lika ädla firrar såsom gädda i första hand östergötlands län, men förhoppningsvis ofta även utanför länets gränser. Vidare är det tänkt att bistå med lite tankar kring flugbindning, information från andra medier som kretsar kring ämnet samt även bistå med de recept jag provat att anrätta det som fiskats upp.

Jag börjar att göra inlägg från tiden före denna bloggs tillkomst. Jag ber er att ha tålamod med att bli klar med dessa då det inte finns hur mycket tid som helst för mig att lägga ut dessa med en gång. Det får helt enkelt bli i den takt det kommer. Jag börjar med att lägga upp rubriker och lägga in bilder som jag senare ska lägga in under rätt rubrik med text och då.

Luta dig tillbaka och hoppas du får trevlig läsning vid de tillfällen du besöker denna blogg....