Festlig Fiskefinal vid Refvens grund, Fiskecenter...

Idag, onsdagen den 31 oktober mellan kl 17 - 20, var det mysig tillställning vid Refvens grund, Fiskecenter som avslutning för det gångna året för CityFiske i Norrköping...

Min dotter Emma och jag åkte ner till Fiskecenter för att koll in läget....

(från bryggan vid Refvens grund mot Saltängsbron)

(från bryggan vid Refvens grund mot Fiskestugan)

På vägen såg vi maschaller som lyste på andra sidan Motala ström. Vi gick över Spångens bro och kunde konstatera att ingen stod och flugfiskade i flugfiskeområdet. Kanske för att mörkt ....Däremot var det många som fiskade med haspel i område B....Det skulle bli det sista nattfisket fram till kl 24 den här säsongen....

(vid Fiskestugan med prisbordet och längre bort uteserveringen)

Vi gick fram till Fiskestugan för att se om det fanns någon fångstrapport för dagen...köpte oss en var sin korv och försökte förgäves köpa några lotter till det intressanta prisbordet...Tyvärr hade det inte kommit in några fångstrapporter för dagen och lotterna tog just slut....men korven smakade bra....och stämninngen var på topp...

(vid Fiskestugan framför invägning och Castinginformationen)

Vidare fanns Viktor Månsson, regerande nordisk mästare i Casting,  som informerade om Casting...och tidigare visat prov på konsten att hantera ett spö med precision...

(Emma vid grillen)

Innan vi åkte hem så passade Emma på att värma sig i den annars behagliga avslutningen av årets CityFiske i Norrköping....vid Refvens grund, Fiskecenter.

Tack för i år !!!!
Nästa år ska jag nog köpa mig ett säsongskort och fiska i Norrköpings strömmande vatten.

Läs mer via länken http://www.cityfiskeinorrkoping.com/

/Ripa med dotter Emma

Blandade känslor från Ullared mfl...

Då var denna helg till enda....vad tiden går...trots att vi gått över till "vintertid" och dragit tillbaka klockan 1 timme !!!

Jag åkte ju ner till Ullared med delar av familjen i fredags....kom iväg skapligt för att vara nere runt kl 15....käkade mat med familj och medresande vid Ge-kås och åkte sedan till Örnatorpet där vi sedemera skulle inkvartera oss...

(fina stugor att hyra - sett från hage 2)

Jag pratade vid ankomsten till Örnatorpet med de som hyrde ut stugor / lägenheter om det gick bra att fiska i deras fiskevatten i Högvadsån, vilket det gjorde....jag har även en månad tidigare skickat mail i fråga vilket även det skulle gå bra....

(Högvadsån uppströms)

Jag gick efter diverse tips igenom hage 2 för att komma ner till vattnet....vattnet flöt på bra....detta skulle för mig bli första gången att fiska i strömmande vatten...och det med växtlighet / skog precis utmed kanterna....vilket jag inte har någon erfarenhet av sedan tidigare....

(Högvadsån nedströms)

Jag såg medans jag gick utmed kanterna ett par bra stenar att stå på mitt ute i ån....men frågan var om stövlarna skulle räcka till för att ta mig dit...jag hade ju inte tagit med mig vadarutrustning pga att det skulle inhandlas en del vid Ge-kås....bilderna på Örnatorpets hemsida visade ju att det skulle finnas en "stenkam" att gå över / på ...så det kändes lite överflödigt....

(Intressanta stenar)

Det visade sig att jag kom ut två-tre meter från kanten med vattnet upp till stövelkanterna...vågade inte chansa för att ta mig ut till dessa stenar....

Istället fick jag under ett par timmar träna på underhandskast. Det gick faktiskt bättre än förväntat... trots att jag hamnade i grenar och dyligt så lyckades jag kasta långt uppströms förbi och bakom de stenar jag ansåg som intressanta även på andra sidan ån. Till och med så pass att jag ibland fastnade med krok och tafs på andra sidan åna...

Jag använde flytlina och endast ett par flugor - Europa 12 och Muddler Minnows

Jag höll på till kl 18:45....och då var det rejält mörkt....så att pannlampan togs fram för att kunna ta mig tillbaka till inkvateringen via hage 2.

Under dessa timmar hade jag inte ett hugg....det enda jag märkte av var ett förmodat vak / hopp ca tio meter medströms....men som sagt ingen fångst denna gång....

Men, då det var första gången jag flugfiskade i strömmande vatten så var det lite speciellt....kändes spännande att vara på ett nytt ställe, att det var strömmande vatten och att det blev mörkt så pass snabbt....och så blev  jag ju kall om foten efter att vatten kom in i stöveln bara 30 min innan jag begav mig från ån....

Under lördagen shoppade jag som alla andra turistande till Ullared. Jag gjorde även ett besök i fiskeaffären, där jag köpte tre flugaskar för 49,50 kr / st...billigt om man som jag vill ha separata askar för olika typer av flugor.
När jag skulle betala dessa frågade jag om han kunde ge tips om  flugor i trakten då jag provat nyligen vid Örnatorpets fiskevatten....då kom det fram att det råder fredningstid sedan 1 oktober och att Örnatorpet ska ha nekat mig fiske samt ordna med ett gästkort under den tid det råder fiskeperiod....

Här måste jag verkligen DISSA Örnatorpets handhavande som fiskevattenägare och information till mig som flugfiskare....De borde ha gett mig den information som gäller och nekat fiske under denna period...
Som tur var fick jag ingen fisk, ingen tillsyningsman kom förbi och förhoppningsvis störde jag inte fiskarna i deras lek i Högvadsån....Man vill ju som sportfiskare göra rätt för sig - nu vet jag bättre. Men det borde även de som har fiskevatten veta bättre i fråga....

Men, nästa år i slutet av mars har vi för avsikt att komma tillbaka då vi vill HISSA att Örnatorpet var ett kanonställe för inkvartering. Då som nu ska familjen med resesällskap återigen åka ner för att shoppa...och då ska jag och fiskekollegan Niclas passa på att flugfiska på samma ställe i Högvadsån - men då med vadarutrustningen medtagen....Och förhoppningsvis på det sätt som man ska fiske i Högvadsån - under fiskeperiod och med gästkort troligtvis från Högvadsåns nedre fiskevårdsområdes fiskevatten....

/Ripa

Förberedelse inför flugfiske i Högvadsån...

Hej igen!

Förbereder som bäst inför en resa ner till Ullared...

I första hand åker familjen ner till Ullared för att handla på Gekås med flera affärer. Det blir en tvådagars vistelse i Ullared med övernattning hos Örnatorpet vid Högvadsån, en biflod till Ätran.

Jag personligen kommer att flugfiska vid Örnatorpets fiskevatten i Högvadsån under fredagseftermiddagen och kvällen. Hoppas givetvis att få upp någon fångst som man kan röka i röklådan jag tar med mig. Återkommer givetvis senare här på bloggen hur det gått med förhoppningsvis bildbevis... ;-)

Vidare kommer jag under lördagen att besöka Gekås och fiskeaffären Jensen&Celander AB med 170 kvm fiskeartiklar som finns i anslutning till denna.  Har sett att de har rea nu under hösten.

Nej, nu ska jag surfa fram lite info om högvadsån och kanske binda någon ny fluga speciellt till imorgon....

Må gott!

/Ripa

Enrisrökt regnbåge á la Böda hamn, Öland...

Receptet nedan är en klassiker och för oss årligen återkommande måltid som avrundning när vi närmar oss slutet av en semesterperiod på Öland. Utgångsreceptet är egentligen rökt lax. Då vi gärna vill äta denna måltid oftare än en gång per år så har jag tidigare köpt rökt lax från en Sibylla eller motsvarande som säljer laxburgare.

Men så kom dagen i mitten av oktober då jag köpte mig en röklåda. Röken använder jag nu bla för att själv ta fram den rökta fisken till denna goda och enkla rätt.

Indigrienser

Utrustning

1 st röklåda
4 msk alspån / flis
1 st enriskvist (från skogen)
T-röd

Tillvägagångssätt

Börja med att torka av och salta den urtagna fiskens insida.
Låt den stå över natten.

Förbered lådan med alspån / flis och enriskvisten. Lägg på gallret med fisken ovanpå denna.
Häll i T-röd i brännarna och tänd på. Sätt på ev sparlågsskydd.
Lägg på röklådan och låt fisken rökas i 20-30 min.

Under tiden förbereds följande...
Lägg upp tunnbröd på tallrikar
Skär grönsalladen.
Värm försiktigt potatissalladen i micro.

När rökningen är färdig...
Lägg på potatissallad på tunnbrödet.
Tag mindre bitar av den rökta fisken och lägg ovanpå.
Lägg på grönsallad och rulla ihop tunnbrödet.

Ät medan det är skapligt varmt tillsammans med en flaska öl eller ett glas vitt vin...

Smaklig måltid!!!

/Kockis

Traditionellt enkelt fiskerecept...

Här kommer ett traditionellt fiskerecept - skaka i påse - som både gillas av vuxna som barn...

Börja med en avhuggen och urtagen färsk fångad fisk, ex en regnbåge....

Filea den, tag bort fiskeben (gillas bäst av barnen)  och skär upp i lagom stora bitar...

Tag fram en plastpåse och häll i ströbröd, salt och citronpeppar.

Lägg i filebitar, blås upp påsen och skaka om innehållet.

Stek färdigpanerade filebitar i stekpanna.

Servera benfri panerad regnbågsfile med kokt potatis,  ex hollandaisås och citron.

Smaklig måltid

/Kockis

Gäddflugfiske och upptagningen av båt...helgen 13-14 oktober 2007

Bilden ovan är tagen en tidig förmiddag under lördagen efter frostnatt. Stigen leder ner till vattnet och bryggan där båten ligger...En typisk höstdag...

På lördagen var det bara 1,5 grader i luften och 3-4 grader i vattnet...Vinden var svag västlig....dvs pålandsvind för mig i Eggeby....solen var framme och skymdes emellanåt av höga "dimmoln"....Det var lite is i båten när jag ösade ur vattnet som fanns...

Innan jag gav mig ut med båten provade jag att flugfiska utmed kanterna....detta utan resultat...

Efter en stund vevande med flugspöet så satte jag mig i båten och rodde utmed den vänstra sidan...Mitt mål för dagen var att ta mig runt eggebyholmen med ett antal stopp för att flugfiska av intressanta vassvikar / kanter...Medans jag rodde utmed vassen så flugtrollade jag med en gäddpopper...

Jag har lovat en person att ta upp en gädda i Eggebyviken...då denne person har lovat att han ska äta upp den rå... ;-) Det är ju bara att anta utmaningen...inte bara för den råa gäddans skull utan för det man får vara med om fram tills man tar upp denna fisk...gäddkrokodilen från Eggebyviken....

Säg mig, borde inte nedstående vassvik vara ett lämligt läge för en gädda att hålla till?! Vid denna plats provade jag ett antal gäddflugor, bla röd/vit gäddpopper, grön/vit gäddpopper, "julgransglitterflugor" med och utan förtyngning...inget lyckades jag med....

Jag var ute och fiskade fram till kl 14 på eftermiddagen utan att ha känt ett enda hugg förutom vass- och bottennapp...vad kan vara orsaken ?! Går det inte in någon höstgädda i bråviken under oktober månad ?! Finns det inte några gäddor som skulle kunna vara intresserad av all den småfisk man brukar se ?! Brukar titt som tätt se tusenbröder av abborrar...Det hela verkar tråkigt då de äldre pratar om att för tiotal år sedan fanns det gott om gädda som gick så grunt att de kunde "plockas" upp med bara händerna...ett antal år senare fick en person en gädda vid berget intill båtbryggan....trots att personer sagt att det inte fanns någon fisk...men nu verkar det vara helt dött....vad ska jag säga till mina barn när de vill åka ut och fiska om så där tio år ?!

Efter en härlig lördagstur...trots ingen fisk....men gott om naturupplevelse och rekreation så tvättades båten invändigt, drogs upp och skurades på undersidan dagen efter....söndagen var mildare med delvis mer vind och en del skurar...

Hur som helst känns det skönt....drömmen om gäddkrokodilen från Eggebyviken finns kvar...det kommer att förbli en dröm fram till i april nästa år....då vårgäddan förhoppningsvisk kommer in och leker....förhållanderna i Eggebyviken är optimala....grunt (har lodat på många ställen), gott om vasskanter / vassvikar....Efter att båten har förberetts inför nästa säsong i början av april ska den i igen för att sedan bege sig ut mot de småöar med grunda vasskanaler utanför Skenäs...där finns för mig outforskade områden....där gäddkrokodiler kommer att leka och rata de gäddflugor jag vevar med mitt spö!!!!

Fram till dess blir det säkert en del flugfiske efter regnbåge i intilliggande put-and-take sjöar/gölar, flugbindning, titta på havsöringens vandring i bäckar, isfiske, havsöringsfiske efter nyåret och delvis islossning...

Skitfiske på Er!!!

Risebo v 40 2007 - tors 4 okt - text & bild...

321053-30

Tidig morgon vid 6 tiden utanför stugan redo för åter en härlig fiskedag...

En bruten åra i högsta hugg för eventuella brunstiga älgtjurar !!? ;-)

Utkast av torrfluga innan 7-tiden

Utkast av torrfluga innan 7 tiden vid Stora Sarvgöl "Kaffekoppen".

Utsikt vid 7 kaffet

Härlig utsikt vid 7 kaffet i väntan på att något ska ta på torrfluga...

Eftermiddagens trollning i Tingstads göl

"Eftermiddagsflugfisketrolling" i Tingstad göl.

Soligt lungt vindstilla Tingstads göl

Soligt, lugnt och vindstilla Tingstad göl.

Skapligt tillhåll för fisk

Skapligt tillhålll för fisk?!

Skaplig atmosfär - Tingstads göl

Bilden som talar för sig själv - känn atmosfären.

Det var vid denna berghäll som kräftan håvades upp dagen innan.
Den är säkert kvar där än idag efter att ha blivit isläppt....Det skulle jag med ha varit.

Fångstrapport vid 8-tiden i båt i Tingstads göl

Fångstrapport vid 8 tiden i båt i Tingstad göl.

Jo, då det finns teckning för mobiltelefonen, men bäst i Tingstad göl.

Förberedelse inför grillning vid 11-tiden intill Lofters göl

Förberedelser inför grillningen vid 11 tiden intill Lofters göl, vilket senare
visade sig vara det bästa fiskvattnet fångstmässigt denna dag.

Utsikt över Lofters göl

Utsikt över Lofters göl.

Längst bort till vänster om berghällen tog en regnbåge på min variant
på geting med material från öronskydd (bindbeskrivning kommer att
läggas ut under rubriken Flugbindning).

Ror mot bryggan i Lofters göl vid 6-tiden innan hemgång

Ror motvilligt mot bryggan i Lofters göl vid 18 tiden efter två härliga
fiskedagar i Risebo med övernattning i stuga på Jönnes väg 5.

Fångad regnbåge i väntan på att fileas och rensas på ben....(fortsättning kommer att läggas
ut under rubriken Recept.

Risebo v 40 2007 - ons 3 okt - text & bild...

Regnbåge 1800g 49cm Tingstads göl

Regnbåge, 1800 g, 49 cm och fångad på förmiddagen i Tingstad göl.

Kräfta original

Rejäl kräfta som togs upp med håv vid ett berg på östra sidan av Tingstad göl.
Kräftan släpptes i efter en tids inspektion och fotografering.

Grillning vid 20-tiden vid stugan

Grillning vid 20-tiden efter em härlig fiskedag vid stugan Jönnesväg 5 och
knattedammen.
Till "förrätt" lite stekt regnbåge. Till huvudrätt benfri kotlett, potatissallad,
persiljesmör och vitlöksbröd.

Stuggölen Midsommardagen den 23 juni 2007

Midsommardagen....dagen efter en underbar midsommarafton med familj och släkt i "Poststugan" Örsta, Krokek. Det bästa av allt är att Stuggölen bara ligger ett "stenkast" från denna sommarstuga....

Under midsommardagen passade jag på att njuta av försommaren genom att flugfiska i denna göl, som en gång varit mitt första fiskevatten som flugfiskare...

Denna dag bjöd Stuggölen mig på en skaplig broiler på två kilo. En kul drillning kunde den ge mig innan den hamnade i min håv. Annars var det lugnt på huggfronten. Men annars var det en härlig försommardag i väntan på att semestern skulle börja...

Regnbågen tog på en Black Gnate...

/Rpa

P.S. Undrar hur man lägger senare inlagda inlägg i den ordning man vill ha dem?!
         Lägg gärna till en kommentar eller motsvarande om du vet hur....D.s.

Risebo v 40 2007 - enbart fakta och reflektion...

Det saknas ord ... eller ... rättare sakt ... askul, spännande, "rofyllt", avkopplande, adrenalinkick, superskönt, kyligt, varmt, färgglatt, spegelblankt, stjärnhimmel, vindstilla, svag vind, efterlängtad fångst, missade mothugg, rusningar, rökt fisk, god mat med gott sällskap m.m.

Ja, det var en kortfattad variant av en utomordentligt och välbehövd tvådagars flugfiskehöst vid Risebo. Helt otroligt att återigen kunna matcha in en sådan fullpoängare till vistelse vid dessa sjöar / gölar.

Hur var det då och vad gick hem? Detta och lite reflektion kring tidgare inlägg om förberedelse inför dessa härliga dagar mitt i veckan i vecka 40 år 2007...

Att åka till Risebo under en vardag istället för en helg är självklart bättre då man har sjöar, gölar och naturen mer för sig själv...det var under dessa två dagar 3 par utöver oss. Men då området är stort så får man den rätta känslan av avkoppling, rörlighet och valfrihet kring vattnen....

Satt uppe till 23:30 tisdag natt och hade då planerat färdigt, handlat in det nödvändiga och satt som uppesittardagen före julafton och flugbindade de sista hoppingivande flugorna i olika färger och storlekar...04:45 skulle jag bli hämtad och väckarklockan stod på 03:45 för att hinna packa ner det sista, äta en ordentlig frukost och en uppigande kopp kaffe.

Det är en speciell känsla att komma till Risebo och en sjö när det är mörkt...sätta på sig pannlampan och ta sig en kopp och höra att sjön vaknar...Vi började vid Stengöl som vi brukar...strax innan passerade en älg, vilket spädde på adrenalinen ytterligare...Stugorna vid Risebo var uppbokade och då mycket av jägare som gärna skulle vilja sitta pass just då...

Vi var och fiskade i Stengöl, Stora Sarvgöl (kaffekoppen), Tingstads göl och Lofters göl (vilket var nytt vatten för mig). Övernattningen gjorde vi i en fyrbäddsstuga på Jönnesväg 5. En kanonstuga med det som var nödvändigt för vår vistelse samt med ett bra läge, grillplats samt knattedammen (nej, vi fiskade inte i den). För 500 kr per person inklusive 2 dagars fiskekort (värde 360 kr) är mycket prisvärt alternativ till att endast åka ner för en komprimerade fiskedag under hösten.

Vädret höll i sig enligt prognoserna. Det var molnigt med svag vind under onsdagsförmiddagen. Sedan uppklarnande på eftermiddagen och stjärnklart till kvällen / natten. Det bådade gått till en kall natt med risk för frost, vilket skulle kunna gynna vissa torrflugeimmitationer av insekter på morgonen / förmiddagen på torsdagen. Torsdagsmorgonen blev kylig och vindstilla med sol hela dagen. Temperaturen höll sig under dagarna kring 5-10 grader med en vattentemperatur mellan 9,5 och 12 grader.

Utsättningen i Stengöl v 37 märkte vi inte något av. Det var för oss lite lugnare i Stengöl. Fick visserligen en redig virvel vid "stocken" på en firre som visade intresse för min Muddler Minnow under tidig förmiddag på onsdagen.
Vi stötte på en fiske transport vid receptionen under torsdagen som gav oss information om att de hade satt ut fisk i "alla" sjöar. Enligt Risebos hemsida visade det sig senare denna dag vara i Stora Sarvgöl....vilket vårt team konstigt nog hade god fiskelycka vid.

Flugarsenalen jag provade på under dessa dagar var följande: "Vinterns sista hopp" (fick hugg, men missade mothugg i Tingstads göl), Muddler Minnow (intresserad fisk skapade rejäl virvel under flugan i Stengöl), Dog Nobblers (orange, svart, röd), Geting (gav en glupsk regnbåge på kilot i Lofters göl bortanför berget), fjädermyggspuppa / kläckare (för stora om man jämför de synliga på vattenytan i Tingstadsgöl - måste börja försöka binda med krok i stlk typ 22-24), knott, myra, rödmyra, bärfis, olive tångloppa, Wolly worm, rackelhane orange samt framgångsrika marabou Zonkers dels i enbart svart oc svart / orange zick zack kropp (förlorade tre sådana flugor vid tre olika tillfällen i Tingstads göl). En slet jag av i stridens hetta i under vattnet, en annan vid ett magnifikt hopp samt en trolig bamsing som inte visade sig något vid ytan utan cirklade kring båten i en halvcirkel på varieradne avstånd i sjöns östra del. Härliga rusningar och djupdykningar som kändes i det böjda spöet .Och efter en tid drog den sig in mot land och simmade under en stock!!! Vi försökte lirka fram den ett bra tag. Ock då ångrade jag att jag inte tog med mig min vadarutrustning...Det blev till att dra av linan och dra lärdom av händelsen...men vilken upplevelse...och tanken gäggar mig fortfarande - var den stor eller var det en lagom med mycket bra fenor - båda är givetvis lika intressanta!

Tyvärr fick jag inte med mina buskiga svarta / gröna gäddpoppers...de hade varit intressanta att prova i Stora Sarvgöl (kaffekoppen). Detta fiskevatten ställer en verkligen på prov. Har ännu inte fått något ur denna någon gång. Provade förutom torrflugor på fm även rejält buskig muddlerkropp  röd med kastkula för att komma ut bland vaken i mitten. Det  är en speciell göl. Risebos fångstrapporter visar på att det går att få upp fisk samt att ett utsläpp även gjorts i torsdags den 4 oktober.

Min Geting á la öronskydd visade sig framgångsrik..provade dessa olika varianter under fm båda dagarna. Det blev ett rejält hugg av en 1 kilos i Lofters göl under torsdagseftermiddagen. Vissa jag provade försvann den bakre svart / gula randen på. Det blir till att göra vissa förbättrade justeringar innan jag tänkte lägga ut en bindbeskrivning. Annars var det en geting i storlek med en jordgeting och endast en svart / gul randning med grizzly hackel som gick hem för regnbågens glupska käftar. Det var faktiskt bara 2-3 m från båten som det rejäla vaket kom. Det var mäktigt och faktiskt lite förvånande efter en del försök tidigare under dagarna.

Förutom att vi flugfiskade vid dessa fyra sjöars / gölars kastgator så hade vi två båtar, en vid Tingstads göl och en senare vid Lofters göl. Detta som kompensation till att en åra gått i båten vid Tingstads göl. Vi provade även lite mete med Powerbait maggots i Lofters göl utan resultat.

En sak är vi överens om...en tvådagars höstflugfiske i Risebo med stuga kommer att bli en tradition....kanske inte alltid med samma tur med väder och vind....men man kan ju alltid snacka om årey 2007 vid grillplatsen - det var året som kommer att bli svårslaget....året det saknas ord för!!!