Flugfiske vid Bodaviken...

Lördagen den 31 januari blev månadens sista fisketur...

Kom tidigt ut till Bodaviken för en flugfisketur för att försöka få upp den där havsöringen som jag så innerligt vill få upp på helst på mina eget bundna flugor.

Det var en mulen dag, Nollgradigt och nordostliga vindar 4-7 m/s. Kanske inte de bästa förutsättningarna, men vad spelar det för roll. Det är bara att passa på när man får möjlighet till det! Provade på samtliga tre platserna...utan något direkt hugg eller fångst.

Ock sälen låg kvar!!! Fast denna gång iputtad i vattnet, halvt flytande över vattenytan. Fastbunden i ett rep som var knuten i ett av rören till sommarbryggorna. Att ingen sett till att kadavert forslats bort är för mig en gåta. Framförallt när djur som fåglar har gett sig på huvudet så det var blodigt. När jag var där så kom barn cyklande förbi, tittade och petade på sälen som låg och flöt där intill strandkanten. Man kunde känna en svag doft av ruttet när man gick förbi. Ock tur är väl att det ska bli kallare!!! Undrar bara hur det ska börja lukta annars. Det borde faktiskt åtminstone finnas ett intresse för markägarna och Bodavikens camping att sälen borde tas bort....Och vad säger kommunens övervakning över badplatser?! Gäller det bara under badsäsong?! Inte hur vattnet i området påverkas av ett kadaver under våren där många vuxna, barn och hundar rör sig omkring.

Använde endast sk boobies, 1-2 cm, som flugor. Detta i kombination med immidiatelina och kort tafs. Kan då fiska väldigt sakta och stilla, men flytande om så behövdes. Mönstermässigt mest som brukar vara vanligt vid klart vatten och mulet väder (mörkare grön/gul och diskret grön). Provade givetvis en del annat i färgväg när det inte ville sig.

Vattentemperaturen låg inledningsvis på 0,5 grader och innan jag åkte hem vid 16 låg temperaturen på 1,2 grader.
Under den senare eftermiddagen såg jag ett plask lite längre bort, som senare uppenbarade sig halvägs närmre åt mitt håll. Trots att jag hade kylkänningar i fötterna och fingrarna fick jag en ytterligare kick och rusning i blodet i hopp om att försöka kroka vad det nu var....men tyvärr inget napp denna gång heller.

En annan flugfiskare hade tydligen fått en skaplig blänkare, som han tog med sig hem. Han nämnde att det fanns fler vid platsen där han tog sin fångst, fast man behövde nog vada ut försiktigt....Flugfiskade mig sakta men säkert fram till utpekad plats och gnatade på ett bra tag utan något resultat...Antingen så hade jag skrämt iväg dem eller så ville de inte ha mina flugor....Såg att personen jag tidigare nämnde tog in sina flugor väldigt sakta...Undrar bara vad han hade för flugor?!?!?

Det blir nog en tur igen under helgen om två veckor....om inte förr och förhoppningsvis med mildare prognoser än förutspått av SMHI. Man kanske inte ska ha några större förhoppningar om flug- och vadarfiske framöver....Vi är ju snart dock inne i årets värsta vintermånad med årets kallaste vattentemperatur...det var ju bara 0,4 grader under förmiddagen idag. Och jag kan ju bara säga att den stora kaffetermosen och termosen med två korvar ärtsoppa samt raska promenader för att få upp blodcirkulationen gick åt i vattenkylan.

Tack för mig!

/Ripa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0