Det var ju så nära!!!

En tidig morgon lördagen den 14 februari gick jag upp strax innan klockan visade 04:00. Det blev sent dagen innan då jag höll på att binda några tubflugor och förberedde det sista att ha med enligt listan jag skrivit inför den första fiskepremiären. Ock någon speciell sömn blev det inte heller...det kändes som något speciellt inför imorgondagen...en sådan där spänning som barn inför julafton och en förväntan.


Beteslåda förberedd

Men väl uppe tidigare än tuppen, "pigg" och kry...Hann med en rejäl frukost och en kopp kaffe med morgontidningen...Men vid fem räknade jag med att åka ner för att stå färdig rejält lagom inför startskottet av fiskepremiären kl 06:00. En viss känsla av stress och oro smög på sig redan 05:15 och jag fortfarande inte kommit iväg...Väl på väg såg jag för första gången vad termometern visade utanför bilen, -8 grader. Det hade jag inte känt säkert för att man var klädd som en michelingubbe med den nyinköpta flytoverolen samt att man kommit upp i varv och blivit varm av att komma iväg...

Var framme vid strömmen vid 05:30 och efter att ha betalat parkeringsavgiften begav jag mig uppströms för att finna mig en plats...det var redan en hel del fiskare på plats och det kom ständigt nya inkommande. Ock så kom det fiskare, som kommit på plats mycket tidigare, gruppvis förbi i rask takt troligtvis en runda runt strömmen för att hålla värmen. Hörde att det funnits vissa fiskare som varit på plats på de mest heta platserna redan vid midnatt, alltså bara sådär 6 timmar innan startskottet. Andra hade nöjt sig med att komma på plats vid fyra tiden...Då det redan var mycket fiskare uppströms tog jag mig en plats nedströms strax efter saltängsbron utmed saltängsgatan. Här är det fortfarande fart på vattnet ned till lite lugnare...

Allt förberett och väntan på startskott. Med kaffemuggen i värmande i hand passerar en polisbil som nyfiket kollar in läget när jag ordnar det sista med beten och sänke...de vill väl kolla om jag tänker tjuvstarta, tänkte jag och fortsatte att dricka mitt varma kaffe i det annars kalla och mörka. Snackade med folk runt omkring mig, alla lika triggade inför det stundade premiärfisket. Där jag står är det några meter mellan fiskarna. Det är värre uppströms...bara en armlängds avstånd!!

När väl startskottet ljöd sattes reven i blöt som om det vore stjärnfall från den molnfria himlen...Mörkret mot den även mörka strömmen visade sig även bli ett problem....det var inte lätt att se de övriga fiskarnas linor de första timmarna innan solen började visa sig...det blev en del trassel att reda ut i sidled men även mot motsatta sida...

Senare på förmiddagen, vid kl 8-9 när solen började lysa upp en del av strömmen började det hända saker som om någon talat om för firrarna att det var dags att äta frukost...det höggs och gjordes mothugg här och var samt landningar av lax och havsöring av olika storlek landades... Nu hade det även börjat strömma till med fler fiskare som började märkas även där jag stod...fler och fler och trängre blev det. Det gällde verkligen att på ett snällt, men bestämnt sätt visa sitt territorium (jag hade markerat min med min ryggsäck ett par tre meter på höger sida om mig - ett bra sätt enligt mig själv).


Vid 10-tiden fick jag ett hugg och pulsen blev högre än vad den varit sedan innan självaste startskottet...Efter en stunds drillning och några visningar kring ytan visade det sig vara en skaplig öring säkert över minimimåttet...bara några meter från en landning och ett fumlande med den korta håven tappade jag koncentrationen över kontakten med firren och då hände det som inte fick hända...firren fick ett tillfälle att göra sig fri med en lina som inte var sträckt ordentligt....FAN!!! Det var ju så nära!!! Sumpade bort mitt första tillfälle att landa en vild havsöring, säkert på grund av för dålig krokning eller bara en bristande stunds koncentration...


Green Highlander, variant som firren nappade på.....min första bundna tubfluga....inte så elegant, men effektiv!!!

Desto bättre gick det för några av de som fanns i närheten...en person landade åtminstone upp 4-5 öringar som tyvärr inte höll mottet (50 cm).

En annan fiskare som landade några ej måttmässiga och efter mycket om och men fick släppa tillbaks dem...Tyvärr så verkar det inte som om alla har kunskap, har möjlighet att mäta på plats eller rent av struntar i minimåtten som är satta...OK kan förstå att det svider om det hänger på en-två cm...om man nu inte landat någon eller är nära inpå sin sista tredje tillåtna fiskekvot på fiskekortet. Men har man ett minimått så är det till för att följas och det är bra att alla som finns i närheten är med för att se till att de följs även om det för vissa inte är självklart eller om girigheten ställs på prov. Är man sportfiskare eller är man fiskkött fiskare för sin överlevnad?!?!


En nöjd fiskare, som nyligen tagit upp en skaplig godkänd firre på bläckfisk med sänke

Annars var det en kall, solig dag med kanske inte de allra bästa förutsättningarna...lite för kallt....hade varit bättre med lite mildare väder. Det märktes tydligare när dagen gick över till eftermiddag..temperaturen gick som bäst upp mot -2-3 grader...

Nedan lite bilder från området på en runtur med kameran vid 11-tiden...


Vy över saltängssidan uppströms mot saltängsbron


Landning av firre från bron vid Revens grund



Möjlighet till förtäring, toalett och köp av lotter vid klubbstugan med öppen eld att värma si



Förväntansfulla fiskare på rad som erbjuder sitt överflöd av betesval för firrarna



En landning på gång...vilken som senare fick släppas i pga undermåligt mått...



Lite av fångsten så här långt...Den under förmiddagens största registrerade fångsten låg på 5,8 kg...
Den största invägda så här i efterhand blev en öring på 6.8 kg och togs upp strax vid Skeppsfourneringen...

Personligen åkte jag hem en sväng vid lunchtid då den stora kaffetermosen tagit slut pga kylan...passade även då på att äta och därefter binda ytterligare några av den tubfluga som tydligen hade gått hem med en nästan landad firre samt ytterligare hugg med missade mothugg innan jag satte den på botten med tyngd och allt...

Eftermiddagen gav annars inte mycket mer än ett strålande och lite mindre kallt väder innan solen började gå ner och man borde åka hem för att fira frugan och barnen på dagen till ära - Alla hjärtans dag...tyvärr utan en firre att bjuda på rökt fisk. Det blev en blomma och choklad i vanlig ordning...

Sammanfattningsvis var det trots allt en bra dag!!! Fick ett gott intryck av min första fiskepremiär vid CityFiske i Norrköping. Trots att nu Motala ström, som rinner igenom mitt i Norrköping med relativt tättrafikerad på vissa delar är det ju inte så att man blir avgasförgiftad. Ett trevligt arrangemang jag tidigare missat trots att jag bott i Norrköping nästan hela mitt liv. Bara för att man har tillgång till ett strömmande fiske "mitt intill husknuten" så innebär det ju inte att man beöver utesluta alla andra alternativa fiskeplatser med andra miljöomständigheter. Ock jag ångrar mig faktiskt en sak....och det är att jag köpte ett dagskort och inte ett årskort istället...för detta är en plats jag kommer fiska på fler gånger.

Uppskattningsvis kom det ca 300 premiärfiskare till CityFisket i Norrköping under dagen. Ca 70-80 procent av dessa kom inte från Norrköping utan från närområden och mer långväga gäster. Under min rundtur stötte jag på personer som kom från Katrineholm, Eskilstuna, Hjo och även från Göteborg just för att vara med på premiärfisket just här i Norrköping och CityFisket.... En god eloge för nyckelpersoner som lagt ner så mycket tid genom åren för att få till vad det är idag, alla som aktiverar sig för att göra det möjligt samt Norrköpings kommun.

För mig personligen så har jag kommit till skott med att börja fiska vid CityFisket efter alla dessa år om pratet om att göra det någon gång. Ock varför då inte inleda det med en fiskepremiär...Vidare att jag lärt mig använda tyngdfiske med egenbundna tubflugor i strömmande vatten. Nästa års fiskepremiär blir det att vara med längre uppströms, kanske lite tidigare för att reservera en "bättre" plats. Men innan dess blir det säkert en hel del fortsatt fiske under detta år. Det skulle även vara intressant att lära sig mer om fiskesträckan, hur botten ser ut, var och varför man fiskar vid olika platser samt med vilken typ av beten. Provade förutom tubflugorna även olika typer av skeddrag...Vidare vore det kul att även prova på flugfiskesträckan fastän jag idag anser att den är lite knivig att flugfiska på...

Fram till torsdag den 19 feb....då jag åker iväg med min dotter på sportlovspimpelfiske....Skitvinterfiske på Er !!!

/Ripa


Kommentarer
Postat av: magnus uhr

Bra rapport från premiären. Synd att det inte räckte hela vägen men det kommer nog mer.



Vill du ha en rundvandring så säg till. Har lagt många timmar där.



Mvh Sasse

2009-02-16 @ 07:32:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0