Gäddflugfiske och upptagningen av båt...helgen 13-14 oktober 2007



Bilden ovan är tagen en tidig förmiddag under lördagen efter frostnatt. Stigen leder ner till vattnet och bryggan där båten ligger...En typisk höstdag...

På lördagen var det bara 1,5 grader i luften och 3-4 grader i vattnet...Vinden var svag västlig....dvs pålandsvind för mig i Eggeby....solen var framme och skymdes emellanåt av höga "dimmoln"....Det var lite is i båten när jag ösade ur vattnet som fanns...



Innan jag gav mig ut med båten provade jag att flugfiska utmed kanterna....detta utan resultat...

Efter en stund vevande med flugspöet så satte jag mig i båten och rodde utmed den vänstra sidan...Mitt mål för dagen var att ta mig runt eggebyholmen med ett antal stopp för att flugfiska av intressanta vassvikar / kanter...Medans jag rodde utmed vassen så flugtrollade jag med en gäddpopper...

Jag har lovat en person att ta upp en gädda i Eggebyviken...då denne person har lovat att han ska äta upp den rå... ;-) Det är ju bara att anta utmaningen...inte bara för den råa gäddans skull utan för det man får vara med om fram tills man tar upp denna fisk...gäddkrokodilen från Eggebyviken....



Säg mig, borde inte nedstående vassvik vara ett lämligt läge för en gädda att hålla till?! Vid denna plats provade jag ett antal gäddflugor, bla röd/vit gäddpopper, grön/vit gäddpopper, "julgransglitterflugor" med och utan förtyngning...inget lyckades jag med....



Jag var ute och fiskade fram till kl 14 på eftermiddagen utan att ha känt ett enda hugg förutom vass- och bottennapp...vad kan vara orsaken ?! Går det inte in någon höstgädda i bråviken under oktober månad ?! Finns det inte några gäddor som skulle kunna vara intresserad av all den småfisk man brukar se ?! Brukar titt som tätt se tusenbröder av abborrar...Det hela verkar tråkigt då de äldre pratar om att för tiotal år sedan fanns det gott om gädda som gick så grunt att de kunde "plockas" upp med bara händerna...ett antal år senare fick en person en gädda vid berget intill båtbryggan....trots att personer sagt att det inte fanns någon fisk...men nu verkar det vara helt dött....vad ska jag säga till mina barn när de vill åka ut och fiska om så där tio år ?!

Efter en härlig lördagstur...trots ingen fisk....men gott om naturupplevelse och rekreation så tvättades båten invändigt, drogs upp och skurades på undersidan dagen efter....söndagen var mildare med delvis mer vind och en del skurar...

Hur som helst känns det skönt....drömmen om gäddkrokodilen från Eggebyviken finns kvar...det kommer att förbli en dröm fram till i april nästa år....då vårgäddan förhoppningsvisk kommer in och leker....förhållanderna i Eggebyviken är optimala....grunt (har lodat på många ställen), gott om vasskanter / vassvikar....Efter att båten har förberetts inför nästa säsong i början av april ska den i igen för att sedan bege sig ut mot de småöar med grunda vasskanaler utanför Skenäs...där finns för mig outforskade områden....där gäddkrokodiler kommer att leka och rata de gäddflugor jag vevar med mitt spö!!!!



Fram till dess blir det säkert en del flugfiske efter regnbåge i intilliggande put-and-take sjöar/gölar, flugbindning, titta på havsöringens vandring i bäckar, isfiske, havsöringsfiske efter nyåret och delvis islossning...

Skitfiske på Er!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0