Årets första fisketur 2000...

Åkte ut en sväng till Bråvikens norra sida för att se hur det var med istäcket och fiska efter havsöring...

Det hade hunnit bli eftermiddag när jag kom ut...Tunn is låg längst in i Bråviken mellan Åby infarten och Getå.

Vid Bodavikens badplats låg det lite is på skuggsidan samt lite tunna mindre isflak, som inte ställde till några större besvär. Annars låg vattnet öppet och inbjudande för årets första fiske...Det blev lite kastfiske med lätta Toby och Wickey i ljusa färger. Dock utan det minsta hugg...

Vädermässigt var det några minusgrader, västlig svag vind. Inte det bästa men ändå en skön fiskestund så här efter allt vad jul- och nyårshelg innebär.

Fortsatte vidare att fiska utmed kusten mot Marmorbruket tyvärr utan fångst men med minnen och bilder efter en efterlängtad fiskedag så här i tider av ledighet och andra förutsättningar för att ge sig ut blivit möjliga...

Förhoppningsvis blir det fler tillfällen innan det åter är dags att börja arbeta igen och tillvaron återgår till vardagliga rutiner...Då kanske även längre ut mot Djupvik och vidare...

Trots att jag inte fick något just idag så hörde jag av ett par andra att någon flugfiskare fått upp en öring vid utloppet av Kolmårdsbäcken...Det fanns annars två - tre andra par fiskare som provade fiskelyckan denna dag.

Det är ju så att fredningstiden vid de större bäckarna / åarna utmed norra bråviken är passerad från och med den 31 december 2008. Det innebär att det nu åter igen går att fiska närmre än 500 m från dess mynning.

Passar på att lägga ut en bild på "vintrig" solnedgång på andra sidan bråviken sedd från Marmorbruket.

Ock även om det ska bli 8 minusgrader i natt och fortsatt minusgrader kommande dagarna med visst inslag av snö så hoppas jag att isen inte får fäste riktigt än så att man kan ge sig ut med vadar- oh flugfiskeutrustningen för att åter igen Bobby-flugorna i jag på min första havsöring...

/Ripa


Kommentarer
Postat av: Herr D

Åter på benen ser jag ;-)

Såg din rapport om Nävsjön, håller med dig angående ovilliga lagföljare, men men....

Jag är uppväxt i området och vet att Nävsjön trots mycket fisk kan vara riktigt svårfiskad med oftast ger den bra fiske om man vet vart man bör gå. Gött skitfiske 2009 på dig.

2009-01-06 @ 22:35:29
URL: http://www.b3fiske.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0